Քիչ առաջ ոստիկանության զորքերը մտան Էջմիածին քաղաք։ Երկու ավտոբուս է բերվել Էջմիածին, որոնք, ըստ երևույթին, սպասում են հրահանգի։ Մայր Աթոռի բակում իրավիճակը գերլարված է։ Հավաքված քաղաքացիները թույլ չտվեցին իրավապահներին իրենց հետ տանել Շիրակի թեմի առաջնորդ Միքայել Սրբազանին։ Այստեղ են ժամանել նաև կարմիրբերետավորները։ Մայր Աթոռի մոտ հավաքված քաղաքացիները կոչ են անում բոլոր հայերին հավաքվել Մայր Աթոռի բակում և կանգնել ի պաշտպանություն Եկեղեցու։               
 

«Երբ գյուղացին երգում է հողի երգը, ոչ թե ինքն է երգում, այլ հողը երգ ունի»

«Երբ գյուղացին երգում է հողի երգը, ոչ թե ինքն է երգում, այլ հողը երգ ունի»
16.10.2015 | 10:00

«1903 թվականին Կոմիտասը 34 տարեկան էր: Նա Արևմտյան և Արևելյան Հայաստանի գյուղերից հավաքել էր մոտ 2000 երգ: Հայության մեջ և աշխարհում տարածելու համար ընտրում է դրանցից 100-ը»,- այսօր լրագրողների հետ հանդիպման ժամանակ ասաց կոմիտասագետ ԱՐԹՈՒՐ ՇԱՀՆԱԶԱՐՅԱՆԸ, նշելով, որ գումար չլինելու պատճառով Կոմիտասն իր ընտրած երգերը չի կարողանում հրատարակել, փոքր գրքույկներով տպագրում է դրանց բառերը: «Մշակութային վերածնունդ» կազմակերպությունը 110 տարի անց որոշել է լույս ընծայել Կոմիտասի ընտրած երգերը՝ երկու հիսնյակը, ինչպես ինքն էր կոչել ու վերնագրել դրանք «Հազար ու մի խաղ»»:

Արթուր Շահնազարյանի բնորոշմամբ՝ դրանք ոչ թե երգեր են, այլ բնության օրենքներ, մեր ազգի գենետիկայի բջիջները, ամեն երգն իր մեջ պարփակում է որոշակի տեղեկություն, որ գալիս է դարերի խորքից և մեր ազգի արյան կանչի, ոգու արտահայտությունն է. «Ժողովածուում կան աշխատանքային երգեր, սիրո, հարսանյաց, բնության, մանկական և այլն: Այստեղ արտահայտված են մեր ամբողջ էությունը, մեր կյանքը, ապագան, անցյալն ու աշխարհայացքը: Այս երգերը հեշտ չէ հասկանալ: Այս երգերը չի կարող հասկանալ մի մարդ, ում աշխարհայացքը սահմանափակվում է ասֆալտով, փակ տարածքով, ուտել-խմելով»: Բանախոսը նկատեց, որ համաձայն կոմիտասյան երգերի փիլիսոփայության՝ մեր բնաշխարհը և հայ մարդը առանձին չեն իրարից, հողը, բնությունը, կենդանի շնչող էակ են: Հայ մարդն իր հայրենիքի շարունակությունն է. «Կոմիտասը համոզված էր, որ երգը բնության ստեղծածն է: Երբ գյուղացին երգում է հողի երգը, ոչ թե ինքն է երգում, այլ հողը երգ ունի, և հենց այդ հողի երգն է անցել մեր արյան մեջ: Մութ տարիներին մեր հրաշք երգերի փոխարեն հնչեցնում էին «Я ворона», բայց մեր սերունդը չփչացավ, նրա գենետիկան հաղթեց»:
Կոմիտասը գրառել է մոտ 3000 երգ։ Պահպանվել է 1500-ը, այսինքն՝ մոտ 1500-ը համարվում է կորած: 1500-ից 1200-ը ընդհանրապես չի հնչել:
«Իրատեսը» հետաքրքրվեց՝ նոր ժողովածուում տեղ գտած երգերը ծանո՞թ են հանրությանը, եթե ոչ, ի՞նչ է արվելու դրանք տարածելու համար:
«Մի փոքր մասը ծանոթ է, հայտնի երգերը կան՝ «Ծիրանի ծառ», «Հով արեք, սարեր ջան», «Կռունկ», «Մոկաց Միրզա», «Գարուն ա, ձյուն ա արել»,- ասաց Արթուր Շահնազարյանը:- Հայտնի են այն երգերը, որոնք Կոմիտասն իր կենդանության օրոք հրատարակել է, ընդգրկել իր երգչախմբի երգացանկում: Դրանք ինքնաբերաբար տարածվել են, հարյուրավոր հրաշալի երգեր դուրս են մնացել»: Հարց հնչեց՝ ինչո՞ւ երաժշտական խմբերը չեն անդրադառնում կոմիտասյան անհայտ երգերին: Բանախոսի պարզաբանմամբ՝ դրանք միաձայն երգեր են, Կոմիտասը չի բազմաձայնել: Հայ երաժշտությունը մոնոդիկ է, ինչը հատուկ է հին ազգերին, բազմաձայնությունը ավելի շատ վայրենիների մեջ է տարածված եղել. «Սա ոչ թե լավի-վատի հարց է, այլ մտածողություն: Նույն մտածողությունը Նարեկացին ունի գրականության մեջ»:
Հավելենք, որ նոր գրքում նշված են նաև երգերի լատիներեն տառադարձումները: Դրանք կարող են երգել օտարները, նաև սփյուռքահայերը, որ չեն կարողանում կարդալ հայերեն:


Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆ

Դիտվել է՝ 1454

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ